The overwhelming awareness of reality: three dramatic rewritings of the Spanish Golden Age theater of The Force of Blood
DOI:
https://doi.org/10.3989/rfe.2023.008Keywords:
Cervantes, Calderón, Exemplary novels, Spanish Golden Age dramaAbstract
Miguel de Cervantes´ The Force of Blood had three dramatic rewritings throughout the XVII Century: Guillén de Castro´s homonym piece (1625), Alonso de Castillo Solórzano´s El agravio satisfecho (1629), and Pedro Calderón de la Barca´s No hay cosa como callar (1662). This paper offers an structural analysis of the Cervantes´s exemplary novel that would allow us to establish its constructive elements and its relation to several generic types. Secondly, we will study the structural modifications that these three comedies operate on Cervantes´ narrative pattern.
Downloads
References
Alonso de Santos, José Luis (1997): "La comedia de enredo, el enredo de la comedia", en Felipe B. Pedraza Jiménez y Rafael González Cañal (coords.), La comedia de enredo: Actas de las XX Jornadas de teatro clásico (1997), Almagro, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 17-22.
Amorós Tenorio, Marta (2007): "Poéticas de la hagiografía y la novela breve: el Flos sanctorum de Pedro de la Vega y las Novelas ejemplares de Miguel de Cervantes", Verba hispánica: anuario del Departamento de la Lengua y Literatura Españolas de la Facultad de Filología y Letras de la Universidad de Ljubljana, 15, pp. 9-24. https://doi.org/10.4312/vh.15.2.9-24
Antonucci, Fausta (2003): "Una nota sobre la fortuna de Guillén de Castro: secuencias de La fuerza de la costumbre en La batalla de Pavía de Cristóbal de Monroy y Silva", Rivista di filología e letterature ispaniche, 6, pp. 315-326.
Arellano, Ignacio (1996): "El modelo temprano de la comedia urbana de Lope de Vega", en Felipe B. Pedraza Jiménez y Rafael González Cañal (coords.), La comedia de enredo: Actas de las XVIII Jornadas de teatro clásico, Almagro, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 37-59.
Arellano, Ignacio (1998): "Casos de honor en las primeras etapas del teatro de Lope", Anuario Lope de Vega, 5, pp. 7-31.
Arellano, Ignacio (1999): "Cervantes en Calderón", Anales Cervantinos, 35, pp. 9-35. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.1999.001
Arellano, Ignacio (2015): "Éticas del honor (y del poder) en el teatro del Siglo de Oro", Boletín de la Real Academia Española, 95, 311, pp. 17-35.
Avalle-Arce, Juan Bautista (1982): Introducción a Cervantes: Novelas ejemplares II, Madrid, Castalia.
Aylward, E.T. (1999): The crucible concept: thematic and narrative patterns in Cervantes's Novelas ejemplares, Madison, Fairleigh Dickinson University Press.
Berneiser, Tobias (2018): Die Cervantes-Adaptationen des Jean-Pierre Claris de Florian (1755-1794): Eine Studie zum französisch spanischen Literaturtransfer im späten 18. Jahrhundert, Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
Bonheim, Helmut (1986): The narrative model. Techniques of the short story, Cambridge, D. S. Brewer.
Bruerton, Courtney (1944): The Chronology of the Comedias of Guillén de Castro", Hispanic Review, 12, pp. 89-151. https://doi.org/10.2307/469709
Calcraft, R. P. (1981): "Structure, Symbol and Meaning in Cervantes' La fuerza de la sangre", Bulletin of Hispanic Studies, 58, pp. 197-204. https://doi.org/10.1080/1475382812000358197
Calderón de la Barca, Pedro (1962): No hay cosa como callar, Madrid, Espasa-Calpe.
Cañas Murillo, Jesús (1995): Honor y honra en el primer Lope de Vega: las comedias del destierro, Cáceres, Universidad de Extremadura.
Castillo Solórzano, Alonso de (1944): Huerta de Valencia: prosas y versos en las academias de ella, Madrid, Sociedad de Bibliófilos Españoles.
Castro, Guillén de (1625): Segunda parte de Comedias de don Guillén de Castro, Valencia, Miguel Sorolla.
Cervantes Saavedra, Miguel de (1982): Novelas ejemplares, Madrid, Castalia.
Close, Anthony J. (2001): "Novela y comedia de Cervantes a Calderón: el caso de La dama duende", en Aurora Egido (coord.), Lecciones calderonianas, Zaragoza, Ibercaja, pp. 33-52.
Davis Viniel, Catherine (1994): Double Discourse in Cervantes's Novelas ejemplares, tesis doctoral, University of South Carolina.
Déodat-Kessedjan, Marie-Françoise (1999): El silencio en el teatro de Calderón de la Barca, Madrid, Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783865279156
El Saffar, Ruth (1974): Novel to Romance. A study of Cervantes' Novelas ejemplares, Baltimore, Hopkins University Press.
Escudero Baztán, Juan Manuel (2013): "Reescrituras dramáticas áureas de La fuerza de la sangre de Cervantes", Anales cervantinos, 45, pp. 155-174. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2013.007
Escudero Baztán, Juan Manuel (2015): "El celoso extremeño de Coello y las reescrituras dramáticas del Siglo de Oro", Criticón, 124, pp. 53-64. https://doi.org/10.4000/criticon.1874
Escudero Baztán, Juan Manuel (2018): "Sobre adaptaciones teatrales de novelas cervantinas. Un caso de comedia decimonónica: Rinconete y Cortadillo de Vicente Colorado", Anales cervantinos, 50, pp. 195-209. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2018.008
García Berrio, Antonio (1973): Significado actual del formalismo ruso, Barcelona, Editorial Planeta.
García Lorenzo, Luciano (1976): El teatro de Guillén de Castro, Barcelona, Planeta.
Gitlitz, David M. (1981): "Symmetry and Lust in Cervantes' La fuerza de la sangre", en W. C. McCrary, J. A. Madrigal y J. E. Keller (eds.), Studies in Honor of Everett W. Hesse, Lincoln, Neb, Society of Spanish and Spanish-American Studies, pp. 113-122.
Gómez Moreno, Ángel (2004): "La hagiografía, clave para la ficción literaria entre Medievo y Barroco (con no pocos apuntes cervantinos)", Edad de Oro, 23, pp. 249-277.
Gómez Moreno, Ángel (2005): "Cervantes y las leyendas de los santos", en M.ª Ángeles Varela Olea y Juan Luis Hernández Mirón (eds.), Las huellas del Quijote. La presencia cultural de Cervantes, Madrid, Instituto de Humanidades Ángel Ayala, pp. 59-79.
Grojnovski, Rofl (1971): Lire la nouvelle, Paris, Dumond.
Godenne, René (1995): La nouvelle, Paris, Honoré Champion.
Iturralde, Josefina (1983): "La mujer, el honor, el silencio en No hay cosa como callar de P. Calderón", Anuario de Letras Modernas, 1, pp. 35-42. https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.1983.1.1041
Jameson, Frederic (1999): Teoría de la posmodernidad. La lógica cultural del capitalismo avanzado, Madrid, Editorial Trotta.
Juliá Martínez, Eduardo (1944): Introducción a Alonso de Castillo Solórzano Huerta de Valencia: prosas y versos en las academias de ella, Madrid, Sociedad de Bibliófilos Españoles, pp. 8-27.
Jurado Santos, Agapita (2005): Obras teatrales derivadas de las novelas cervantinas (siglo xvii): para una bibliografía, Kassel, Edition Reichenberger.
Laspéras, Jean-Michel (1987): La nouvelle en Espagne au Siècle d'Or, Montpellier, Castillet.
Laspéras, Jean-Michel (1999): "La novela corta: hacia una definición", en Jean Canavaggio (coord.), La invención de la novela: seminario hispano-francés, Madrid, Casa de Velázquez, pp. 307-317. https://doi.org/10.4000/books.cvz.2573
Lauer, A. Robert (2014): "Honor/Honra Revisited", en Hilaire Kallendorf (ed.), A Companion to Early Modern Hispanic Theater, Leiden, Brill, pp. 77-90.
Lauer, A. Robert (2017): "Revaloración del concepto del honor en el teatro español del Siglo de Oro, Hipógrifo, 5, pp. 293-304. https://doi.org/10.13035/H.2017.05.01.19
Lokos, Ellen D. (1993): "Clausura y final de La fuerza de la sangre", en José M.ª Casasayas (coord.), Actas del III Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas, Barcelona, Anthropos, pp. 509-518.
Madroñal, Abraham (2011): "La segunda parte perdida del Coloquio de los perros, de Ginés Carrillo Cerón", Anales cervantinos, 43, pp. 181-204. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2011.007
Mann, Susan Garland (1989): The Short Story Cycle; a Genre Companion and Reference Guide, New York, Greenwood Press.
Maravall, José Antonio (1978): "La función del honor en la sociedad tradicional", Ideologies & Literature, 2, pp. 9-27.
Mata Induráin, Carlos (2011): "Llorar los ojos y callar los labios: la retórica del silencio en No hay cosa como callar", Anuario calderoniano, 3, pp. 259-274. https://doi.org/10.31819/9783954879908-013
Morley, Sylvanus Griswold; Brueton, Courtney (1968): Cronología de las comedias de Lope de Vega: con un examen de las atribuciones dudosas, basado todo ello en un estudio de su versificación estrófica, Madrid, Gredos.
Murillo, Luis A. (1988): "Narrative Structures of the Novelas ejemplares. An Outline", Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 8, pp. 231-250. https://doi.org/10.3138/cervantes.8.2.231
Pabst, Walter (1972): La novela corta en la teoría y en la creación literaria, Madrid, Gredos.
Parker Aronson, Stacey L. (1996): "La textualización de Leocadia y su defensa en La fuerza de la sangre", Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 16, pp. 71-88. https://doi.org/10.3138/Cervantes.16.2.071
Pérez Avellán, María Encarnación (2012): Romance vs. Novela. Recuperación y renovación de la materia caballeresca en la novela española del siglo xx. De Morsamor (1899) a Olvidado Rey Gudú, tesis doctoral, Universidad de Murcia.
Piluso, Robert V. (1964): "La fuerza de la sangre: un análisis estructural", Hispania, 47, pp. 485-490. https://doi.org/10.2307/336166
Poe, Edgar Allan (1965): "Hawthorne's Twice-Told Tales" en Robert L. Hough (ed.), Literary Criticism of Edgar Allan Poe, Nebraska, University of Nebraska Press.
Propp, Vladimir (1977): Morfología del cuento, Madrid, Editorial Fundamentos.
Riley, E. C. (1992): Cervantes's Theory of the Novel, Newark, Juan de la Cuesta.
Rodríguez, Evangelina (1979): Novela corta marginada del siglo xvii español, Universidad de Valencia.
Rodríguez, Evangelina (1986): "Introducción biográfica y crítica"; en Novelas amorosas de diversos ingenios del siglo xvii, Madrid, Castalia, pp. 9-69.
Rull, Enrique (2002): "Cervantes, Tirso y otras fuentes de No hay cosa como callar de Calderón", en A. Villar Lecumberri (ed.), Cervantes en Italia. X coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas, 1, Palma de Mallorca, Asociación de Cervantistas, pp. 381-386.
Sáez, Adrián J. (2013): "Reescritura e intertextualidad en Calderón: No hay cosa como callar", Criticón, 117, pp. 159-176. https://doi.org/10.4000/criticon.237
Serralta, Frédéric (1988): "El enredo y la comedia: deslinde preliminar", Criticón, 42, pp. 125-137.
Siege, Karl-Ludwig (1972): "Some Observations on La fuerza de la sangre", MNL, 87, pp. 121-125. https://doi.org/10.2307/2907607
Sloane, Robert (1984): "Calderón's No hay cosa como callar. Character, Symbol, and Comedic Context", Modern Language Notes, 99, pp. 256-269. https://doi.org/10.2307/2906187
Todorov, Tzvetan (1973): Gramática del Decamerón, Madrid, Josefina Betancor.
Torres Nebrera, Gregorio (1981): "El amante todo es trazas: los recursos del enredo en el teatro tirsista", Anuario de Estudios Filológicos, 4, pp. 245-264.
Tinianov, Jurik (1970) "De la evolución literaria", en Alberto Corazón (ed.), Eikhenbaum, Tinianov, Chklovski, Formalismo y vanguardia: textos de los formalistas rusos, Madrid, Serie B, pp. 111-132.
Vaiopoulos, Katerina (2003): "La fuerza de la sangre en el teatro del Siglo de Oro", Theatralia: revista de poética del teatro, 5, pp. 431-440.
Vaiopoulos, Katerina (2008): "Las Novelas ejemplares de Cervantes en el teatro áureo: La ilustre fregona y la evolución del tercer galán", en Antonio Azaustre Galiana y Santiago Fernánde Mosquera (coords.), Compostella aurea: actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional del Siglo de Oro (AISO), pp. 500-511.
Vaiopoulos, Katerina (2009): "La versión teatral de La señora Cornelia de Cervantes, Hesperia: Anuario de filología hispánica, 12, pp. 105-125.
Vaiopoulos, Katerina (2010a): De la novela a la comedia: las Novelas ejemplares de Cervantes en el teatro del Siglo de Oro, Vigo, Academia del Hispanismo.
Vaiopoulos, Katerina (2010b): "La tradición narrativa en el teatro español del Siglo de Oro. El caso de las Novelas ejemplares de Cervantes", en Natalia Fernández Rodríguez (coord.), Presencia de la tradición en la literatura española del Siglo de Oro, Bellaterra (Barcelona), Grupo de Investigación Prólope/Universidad Autónoma, pp. 83-120.
Valbuena Briones, Ángel (1973): "Don Juan, la ley burguesa y el cerco de Fuenterrabía", en P. Calderón de la Barca, Comedias de capa y espada, Madrid, Espasa Calpe, 1973, pp. 71-92.
Weber de Kurlat, Frida (1976): "Hacia una morfología de la comedia del Siglo de Oro", Anuario de Letras, 14, pp. 339-363. https://doi.org/10.24201/nrfh.v24i2.472
Weber de Kurlat, Frida (1977): "Hacia una sistematización de los tipos de comedia de Lope de Vega", en François López, Joseph Pérez (eds.), Actas del Quinto Congreso Internacional de Hispanistas, II, pp. 867-871.
Weber de Kurlat, Frida (1981): "Elementos tradicionales pre-lopescos en la comedia de Lope de Vega", en Manuel Criado del Val (ed.) Lope de Vega y los orígenes del teatro español: actas del I Congreso sobre Lope de Vega, Madrid, Patronato Arcipreste de Hita, pp. 37-60.
Zugasti Zugasti, Miguel (1998): "De enredo y teatro: algunas nociones teóricas y su aplicación a la obra de Tirso de Molina", en Felipe B. Pedraza Jiménez y Rafael González Cañal (coords.), La comedia de enredo: Actas de las XX Jornadas de teatro clásico (1997), Almagro, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 109-144.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2021-12435NBI00
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2021-12435NBI00
European Regional Development Fund
Grant numbers PID2021-12435NBI00