Alonso Riquelme and the rewritting of La buena guarda of Lope de Vega
DOI:
https://doi.org/10.3989/rfe.2018.02Keywords:
Lope de Vega, La buena guarda, paleographic analysis, versions, Alonso RiquelmeAbstract
This article aims to delve into the process of composition of La buena guarda de Lope de Vega through the analysis of the hands and annotations that appear in the autograph manuscript, as well as the relation of this annotations with the two versions of comedy. The connection of one of these hands with the theatre company of Alonso Riquelme establishes that the director of this company took a leading role in the composition of the second version of the comedy.
Downloads
References
Boadas, Sònia (2016): “Enmiendas autógrafas y fuentes veladas en La buena guarda de Lope de Vega”, Janus. Estudios sobre Siglo de Oro, 5, pp. 88-99.
Canning, Elaine M. (2004): Lope de Vega’s Comedia de Tema religioso, Woodbridge, Tamesis.
Capoia, Stefania (2005): Edición crítica de La encomienda bien guardada de Lope de Vega, Tesi di Laurea, Venezia, Università Ca’ Foscari.
Catcom = Ferrer Valls, Teresa (dir.), Catcom. Las comedias y sus representantes. Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700), València, Universitat de València, <http://catcom.uv.es>.
Cotarelo y Valledor, Armando (1904): Una cántiga célebre del Rey sabio, Madrid, Antonio Mazo.
Cuenca, Paloma (2006): “La edición paleográfica de textos teatrales antiguos: La encomienda bien guardada de Lope de Vega”, en III Jornadas Científicas sobre documentación de Castilla e Indias en el siglo XVII, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, pp. 93-103.
DICAT = Ferrer Valls, Teresa (dir.) (2008): Diccionario biográfico de actores del teatroclásico español (DICAT), Kassel, Reichenberger.
Florit Durán, Francisco (2010): “Las censuras previas de representación en el teatro áureo”, en Aurelio González, Serafín González y Lilian von der Walde (eds.), Cuatro triunfos áureos y otros dramaturgos del Siglo de Oro, México D.F., El Colegio de México/Universidad Autónoma Metropolitana/AITENSO, pp. 615-637.
García Reidy, Alejandro (2013): Las musas rameras. Oficio dramático y conciencia profesional en Lope de Vega, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.
García Reidy, Alejandro (2015): “¿Competencia o colaboración? Memoriones, copistas y actores en un manuscrito de El príncipe perfecto (primera parte)”, en Germán Vega, Héctor Urzáiz y Pedro Conde (eds.), El patrimonio del teatro clásico español: actualidad y perspectivas. Homenaje a Francisco Ruiz Ramón, Valladolid, Universidad de Valladolid, pp. 381-89.
González de Amezúa, Agustín (1941): Epistolario de Lope de Vega, Madrid, Aldus.
Granja, Agustín de la (1989): “Lope de Vega, Alonso de Riquelme y las fiestas del Corpus 1606-1616”, en El mundo del teatro en su Siglo de Oro: ensayos dedicados a John Varey, Ottawa, Dovehouse Editions, pp. 57-79.
Greer, Margaret (dir.), [s. a.]: Manos Teatrales. Base de datos de manuscritos teatrales, University of Duke, .
Guiette, Robert (1928): La légende de la sacristine. Étude de littérature comparé, Paris, Librairie Ancienne Honoré Champion.
Inamoto, Kenji (1996): “Sobre la autenticidad de las dos últimas hojas «autógrafas» de La isla del sol, auto sacramental de Lope de Vega”, en Studia Aurea. Actas del III Congreso de la AISO, Pamplona, GRISO-LEMSO, pp. 189-196.
Inamoto, Kenji (1999): “Dos hojas consideradas como autógrafas de Lope de Vega”, Doshisha Studies in Language and Culture, 2, 1, pp. 109-126.
McGrady, Donald (2011): “Alfonso X: Fuente de La buena guarda de Lope de Vega”, Bulletin of Hispanic studies, 88, 7, pp. 719-726. https://doi.org/10.3828/bhs.2011.39
Morley, Sylvanus Griswold y Courtney Bruerton (1968): Cronología de las comedias de Lope de Vega, Rosa M.ª Cartes (trad.), Madrid, Gredos.
Pérez Priego, Miguel Ángel (1997): La edición de textos, Madrid, Síntesis. Presotto, Marco (1997): “Hacia la producción del texto-espectáculo en las comedias autógrafas de Lope de Vega”, Anuario Lope de Vega, 3, pp. 153-168.
Presotto, Marco (1999): Le commedie autografe di Lope de Vega, Kassel, Reichenberger.
Presotto, Marco (2000): “Reajustes y censuras para la puesta en escena de Los embustes de Celauro”, Revista canadiense de estudios hispánicos, 25, 1, pp. 53-66.
Presotto, Marco (2007): “Prólogo” a La dama boba, en Comedias. Parte IX, Lleida, Milenio, vol. III, pp. 1295-1323.
Rennert, Hugo Albert (1909): The spanish stage in time of Lope de Vega, New York, Hispanic Society of America.
San Román, Francisco de B. (1935): Lope de Vega, Los cómicos toledanos y el poeta sastre, serie de documentos inéditos de los años 1590 a 1615, Madrid, Imp. Góngora.
Sánchez Mariana, Manuel (2011): “Los autógrafos de Lope de Vega”, Manuscrt.Cao, 10, pp. 1- 38.
Suárez de Figueroa, Cristóbal (2006): Plaza universal de todas ciencias y artes, Mauricio Jalón (ed.), Valladolid, Junta de Castilla y León, Consejería de Cultura y Turismo.
Urzáiz, Héctor (2002): Catálogo de autores teatrales del siglo XVII, Madrid, Fundación Universitaria Española.
Vega, Lope de (1895): Obras publicadas por la Real Academia Española, Biblioteca de Autores españoles 187, M. Menéndez y Pelayo (ed.), Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, vol. V, pp. 319-360.
Vega, Lope de (1925): Die Treue Hüterin (La buena guarda), Wolfgang Wurzbach (ed.), Wien, Anton Schroll.
Vega, Lope de (1934): La buena guarda. Teatro religioso de Lope de Vega Carpio, Eduardo Juliá Martínez (ed.), Madrid, Librería y casa editorial Hernando.
Vega, Lope de (1939): La buena guarda, Antonio Gasparetti (ed.), Lanciano, Carabba.
Vega, Lope de (1958): Obras escogidas, Federico Sainz de Robles (ed.), Madrid, Aguilar, vol. III, pp. 461-495.
Vega, Lope de (1964): La buena guarda, Pilar Díez y Giménez Castellanos (ed.), Madrid, Ebro.
Vega, Lope de (2002): La buena guarda, Carmen Artigas (ed.), Madrid, Verbum.
Vega, Lope de (2010): El castigo sin venganza, grupo PROLOPE (ed.), Barcelona, PPU.
Vega, Lope de (2012): El príncipe perfecto, Judith Farré (ed.), en Gonzalo Pontón y Laura Fernández (coord.), Lope de Vega. Comedias. Parte XI, Madrid, Gredos.
Vega, Lope de (2016): La buena guarda, Sònia Boadas (ed.), en Luís Sánchez Laílla (coord.), Lope de Vega. Comedias. Parte XV, Madrid, Gredos, vol. II, pp. 427-667.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.