Deceits and Disenchantments of the Prologue “Al que leyere” of María de Zayas’ Honesto y entretenido sarao

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/rfe.2023.011

Keywords:

María de Zayas, short novel, Baroque, prologue, sources, Francisco de Quintana

Abstract


This paper publishes the sources of the prologue “Al que leyere” of the first part of María de Zayas’ Honesto y entretenido sarao [Novelas amorosas y ejemplares] (1637), a sort of plagiarism of the proem and the “First discourse” of Francisco de Quintana’s Historia de Hipólito y Aminta (1627). It also reasons how Zayas had some voice in the polemic from 1625 to 1629 about the cultured collections of Juan de Piña, in the wake of the exordium “Al Bien intencionado” that Juan Pérez de Montalbán signed for Alonso de Castillo Solórzano’s Tiempo de regocijo y carnestolendas de Madrid (1627).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acherman, Eric (2019): "De hechos y pactos: la referencia en los textos ficcionales y autobiográficos", en Abigail Castellano López y Adrián J. Sáez (coords.), Vida en armas. Biografías militares en la España del Siglo de Oro, Huelva, Universidad de Huelva [Anejo de Etiópicas], pp. 15-39.

Alcalde, Pilar (2012): Estrategias temáticas y narrativas en la novela feminizada de María de Zayas, Delaware, Juan de la Cuesta, 2005.

Anónimo (2011): Lazarillo de Tormes, edición de Francisco Rico, Madrid, Real Academia Española.

Arnal de Bolea, Jacinto (2016): El forastero, edición de Nicola Usai, Madrid, Sial Pigmalión.

Ayala Gallardo, Francisco Javier (2016): La novela barroca y Miguel Moreno en su contexto, Barcelona, Universidad de Barcelona.

Baranda Leturio, Nieves (2018): "Diseños biográficos de la autoría femenina en el paradigma religioso", en José Valentín Núñez Rivera y Raúl Díaz Rosales (coords.), Vidas en papel: escrituras biográficas en la Edad de Moderna, Huelva, Universidad de Huelva [Anejos de Etiópicas], pp. 137-166.

Bénard, Élodie (2019): Les vies d'écrivains (1550-1750). Contribution à une archéologie du genre biographique, Genève, Droz.

Blanqué, Andrea (1991): "María de Zayas o la versión de 'las noveleras'", Nueva Revista de Filología Hispánica, XXXIX: 2, pp. 921-950. https://doi.org/10.24201/nrfh.v39i2.835

Bonilla Cerezo, Rafael (2019): "Estimaciones gongorinas en la narrativa de Castillo Solórzano", Criticón, 136, pp. 211-279. https://doi.org/10.4000/criticon.7391

Bonilla Cerezo, Rafael (2022): "Prólogos de ida y vuelta: Juan de Piña, Alonso de Castillo Solórzano, Francisco de Quintana, Juan Pérez de Montalbán y María de Zayas en el campo literario de Lope de Vega", Rilce, 38 (1), pp. 81-132. https://doi.org/10.15581/008.38.1.81-132

Brown, Kenneth (1993): "María de Zayas y Sotomayor, escribiendo poesía en Barcelona en época de guerra (1643)", Dicenda, 11, pp. 355-360.

Caro Baroja, Julio (2008): "Examen de ingenios", Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, XXVIII (101), pp. 87-90.

Castellano López, Abigail y Adrián J. Sáez (coords.) (2019): Vida en armas. Biografías militares en la España del Siglo de Oro, Huelva, Universidad de Huelva [Anejo de Etiópicas].

Castillo Solórzano, Alonso de (1628): Escarmientos de amor moralizados, Sevilla, Manuel Sande.

Castillo Solórzano, Alonso de (1942): La garduña de Sevilla y anzuelo de las bolsas, edición de Federico Ruiz Morcuende, Madrid, Espasa Calpe.

Castillo Solórzano, Alonso de (1944): Huerta de Valencia, edición de Eduardo Juliá Martínez, Madrid, Sociedad de Bibliófilos Españoles.

Castillo Solórzano, Alonso de (1947): Lisardo enamorado, edición de Eduardo Juliá Martínez, Madrid, Real Academia Española.

Castillo Solórzano, Alonso de (1977): Sala de recreación, edición de Richard F. Glenn y Francis G. Very, Chapel Hill, Estudios de Hispanófila.

Castillo Solórzano, Alonso de (2013): Noches de placer, edición de Giulia Giorgi, Madrid, Sial Pigmalión.

Castillo Solórzano, Alonso de (2019): Fiestas del jardín, edición de Juan Luis Fuentes Nieto, Madrid, Sial Pigmalión, 2019.

Castillo Solórzano, Alonso de (2020): Los alivios de Casandra, edición de Andrea Bresadola, Madrid, Sial Pigmalión.

Castillo Solórzano, Alonso de (2023): Tiempo de regocijo y carnestolendas de Madrid, edición de Rafael Bonilla Cerezo y Matteo Mancinelli, Madrid, Sial Pigmalión.

Cayuela, Anne (1993): "La prosa de ficción entre 1625 y 1634: balance de diez años sin licencias para imprimir novelas en los reinos de Castilla", Mélanges de la Casa de Velázquez, 29 (2), pp. 51-76. https://doi.org/10.3406/casa.1993.2649

Cayuela, Anne (1996): Le Paratexte au Siècle d'Or. Prose romanesque, livres et lecteurs en Espagne au xviie siècle, Ginebra, Droz.

Cayuela, Anne (2005): Alonso Pérez de Montalbán: un librero en el Madrid de los Austrias, Madrid, Calambur.

Céspedes y Meneses, Gonzalo de (1975): Varia fortuna del soldado Píndaro, edición de Arseni Pacheco, Madrid, Espasa Calpe.

Colón Calderón, Isabel (1991-1992): "Ars e ingenium en las novelas de Zayas", Dicenda, 10, pp. 63-72.

Corral, Gabriel del (1945): La Cintia de Aranjuez, edición de Joaquín de Entrambasaguas, Madrid, CSIC.

Costa Pascal, Anne Gaëlle (2007): María de Zayas, une écriture féminine dans l'Espagne du Siécle d'Or. Une poetique de la séduction, Paris, l'Harmattan.

Cox Davis, Nina (2003): "Re-framing Discourse: Women Before their Public in María de Zayas", Hispanic Review, 71 (3), pp. 325-344. https://doi.org/10.2307/3247245

Dixon, Víctor (1975): "Montalbán's Vida y purgatorio de San Patricio: Its Early Textual History", Bulletin of Hispanic Studies, 52 (3), pp. 227-234. https://doi.org/10.3828/bhs.52.3.227

Fasquel, Samuel (coord.) (2020): Cinco estudios sobre paratexto y biografía en el Siglo de Oro, A Coruña, Anexo 15 de Janus.

García-Badell Arias, Luis (2004): "La Junta Grande de Competencias de Felipe iv: rey, nobleza y Consejos en la Monarquía Católica", Cuadernos de Historia del Derecho, Extra 1, pp. 105-136.

García-Santo Tomás, Enrique (2022): María de Zayas y la imaginación crítica. Bibliografía razonada y comentada, Kassel, Reichenberger (en prensa).

González de Amezúa, Agustín (ed.) (1950): María de Zayas, Parte segunda del sarao y entretenimiento honesto: desengaños amorosos, Madrid, Aldus.

González Ramírez, David (2012): "Una novela corta del Siglo de Oro rescatada: La desdicha en la constancia (Madrid, 1624) de Miguel Moreno", Voz y letra, 23 (1), pp. 25-65.

González Ramírez, David (2020): "La novela corta en su campo literario. La legitimación de un género de consumo", en Elena Martínez Carro y Alejandra Ulla Lorenzo (coords.), Ámbitos artísticos y literarios de sociabilidad en los Siglos de Oro, Kassel, Reichenberger, pp. 309-338.

Gorgas Berges, Ana Isabel (2018): "Autoría y autoridad femenina en el Siglo de Oro español: 'Al que leyere' de María de Zayas y Sotomayor", Filanderas. Revista Interdisciplinar de Estudios Feministas, 3, pp. 25-37. https://doi.org/10.26754/ojs_filanderas/fil.201833244

Gorgas Berges, Ana Isabel (2021): María de Zayas y Sotomayor y la política de la sororidad. Una lectura en clave contemporánea, Zaragoza, Universidad de Zaragoza.

Grande de Tena, Pedro (coord.) (1639): Lágrimas panegíricas a la temprana muerte del poeta Juan Pérez de Montalbán, Madrid, Imprenta del Reino.

Griswold, Susan (1980): "Topoi and Rethorical Distance: The 'Feminism' of María de Zayas", Revista de Estudios Hispánicos, 14 (2), pp. 97 116.

Gutiérrez, Carlos (2005): La espada, el rayo y la pluma: Quevedo y los campos literario y de poder, West Lafayette, Purdue UP.

Jiménez Heffernan, Julián (2021): "Una casa para Teresa: de vidas pobres de santas y de pícaros", Studi Ispanici, 46, pp. 59-107.

Laplana Gil, José Enrique (1996): "Lope y los Sucesos y prodigios de amor de J. Pérez de Montalbán, con una nota al Orfeo en lengua castellana", Anuario Lope de Vega, 2, pp. 87-101.

López Lorenzo, Cipriano (2022): Lope de Vega como escritor cortesano: "La Filomena" (1621) y "La Circe" (1624) a estudio, Neuchâtel, Université de Neuchâtel. https://doi.org/10.31819/9783968694726

Moll, Jaime (1974): "Diez años sin licencias para imprimir comedias y novelas en los reinos de Castilla (1625-1634)", Boletín de la Real Academia Española, 54, pp. 97-103.

Moll, Jaime (2011): Problemas bibliográficos del libro del Siglo de Oro, Madrid, Arco Libros.

Montesa Peydró, Salvador (1981): Texto y contexto en la narrativa de María de Zayas, Madrid, Dirección General de la Juventud y Promoción Sociocultural.

Moreno, Miguel (2015): El cuerdo amante, edición de Francisco Javier Ayala Gallardo. Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, 2015.

Navarro Durán, Rosa (2019): María de Zayas y otros heterónimos, Barcelona, Universitat de Barcelona.

Núñez Rivera, José Valentín (2018): "El libro del pícaro: vida, escritura y conciencia genérica", en José Valentín Núñez Rivera y Raúl Díaz Rosales (coords.), Vidas en papel: escrituras biográficas en la Edad de Moderna, Huelva, Universidad de Huelva [Anejos de Etiópicas], pp. 57-82.

Núñez Rivera, José Valentín y Raúl Díaz Rosales (coords.) (2018): Vidas en papel: escrituras biográficas en la Edad de Moderna, Huelva, Universidad de Huelva [Anejos de Etiópicas].

Olivares, Julián (2017): "Introducción", en María de Zayas y Sotomayor, Honesto y entretenido sarao (primera y segunda parte), edición de Julián Olivares, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, pp. xi-cvi.

Olivares, Julián (2020): "Introducción" a María de Zayas, Novelas amorosas y ejemplares, edición de Julián Olivares, Madrid, Cátedra, pp. 9-148.

Olivares, Julián (2021): "La primera feminista española: María de Zayas y Sotomayor", en Trazas, ingenio y gracia. Estudios sobre María de Zayas y sus "Novelas amorosas y ejemplares", edición de Javier Espejo Surós y Carlos Maya Induráin, Pamplona, Universidad de Navarra, 2021, pp. 153-175.

Özmen, Emre (2018): "El Sarao de María de Zayas: estrategias y sociabilidad", Studi Ispanici, 43, pp. 201-21.

Özmen, Emre (2019): "La palabra como fármakon en las voces narrativas de María de Zayas", en Julie Botteron y Cipriano López Lorenzo (coords.), Enfermedad y literatura: entre inspiración y desequilibrio, Kassel, Reichenberger, pp. 97-118.

Özmen, Emre (2021): "Maravillas y desengaños en la obra de María de Zayas", e-Spania, 40. https://doi.org/10.4000/e-spania.42128

Özmen, Emre (2023): "Poder y autoría entre las plumas de las Sibilas: los paratextos de María de Zayas y Mariana de Carvajal", en Ignacio García Aguilar y Rafael Bonilla Cerezo (eds.), El discurso paratextual en la novela corta del Barroco, Madrid, Sial Pigmalión, en prensa.

Pérez de Montalbán, Juan (1624): Orfeo en lengua castellana, Madrid, Viuda de Alonso Martín.

Pérez de Montalbán, Juan (1999): Obra no dramática, edición de José Enrique Laplana, Madrid, Turner.

Piña, Juan de (1987): Novelas ejemplares y prodigiosas historias, edición de Encarnación García de Dini, Verona, Università di Pisa.

Piña, Juan de (2021): Varias fortunas, edición de María Josefa Moreno Prieto, Madrid, Sial Pigmalión.

Profeti, Maria Grazia (1981): "J. Pérez de Montalbán. Índice de los ingenios de Madrid: edición crítica y estudio", Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 18, pp. 535-589.

Quintana, Francisco de (2012): Experiencias de amor y fortuna, edición de Andrea Bresadola, Sevilla, UNIA.

Quintana, Francisco de (2022): Historia de Hipólito y Aminta, edición de María Rocío Lepe García, Madrid, Sial Pigmalión.

Regard, Frédéric (dir.) (1999): La biographie littéraire en Angleterre XVIIe-XXe siècles). Configuration, reconfigurations du soi artistique, Saint-Étienne, Université de Saint-Étienne.

Rich Greer, Margaret (2000): María de Zayas Tells Baroque Tales of Love and the Cruelty of Men, Pennsylvania, Pennsylvania State University.

Romero-Díaz, Nieves (2008), "Aphra Behn y María de Zayas: en busca de una tradición (im)propia", Hispanic Journal, 29, 1, pp. 23-35.

Ruiz Pérez, Pedro (coord.) (2021): Studi Ispanici, 46.

Sanz Ayanz, Carmen (s. f.): "Isabel de Borbón", en Diccionario Biográfico Español de la Real Academia de la Historia, https://dbe.rah.es/biografias/13025/isabel-de-borbon.

Sanz del Castillo, Andrés (2019): Mojiganga del gusto en seis novelas, edición de Rafael Bonilla Cerezo, Andrea Bresadola, Giulia Giorgi y Paolo Tanganelli, Madrid, Sial Pigmalión.

Senabre Sempere, Ricardo (1963): "La fuente de una novela de doña María de Zayas", Revista de Filología Española, 46 (1-2), pp. 163-172. https://doi.org/10.3989/rfe.1963.v46.i1/2.966

Smith, Paul Julian (1987): "Writing Women in Golden Age Spain: Saint Teresa and María de Zayas", Modern Languages Notes, 102 (2), pp. 220-240. https://doi.org/10.2307/2905686

Teresa de Jesús, Santa (2014): Libro de la vida, edición de Fidel Sebastián Mediavilla, Madrid, Real Academia Española.

Teruel, José (2014): "El triunfo del Desengaño. Marco y diseño postrero de la Parte segunda del Sarao y entretenimiento honesto, de María de Zayas", Edad de Oro, 33, pp. 317-333. https://doi.org/10.15366/edadoro2014.33.020

Textor, Ravisio (1617): Officina Ioan Ravisii Textoris Nivernensis, Venetiis, apud Ioannem Antonium Iulianum.

Thiemann, Susanne (2009): "Examen de desengañadoras. Las novelas de María de Zayas y Sotomayor y las teorías de Huarte de San Juan", en Irene Albers y Uta Felten (eds.), Escenas detransgresión: María de Zayas en su contexto literario cultural, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 109-136. https://doi.org/10.31819/9783964566119-009

Vega, Lope de (2002): Novelas a Marcia Leonarda, edición de Antonio Carreño, Madrid: Cátedra.

Yllera, Alicia (1983). "Introducción" a María de Zayas, Desengaños amorosos, edición de Alicia Yllera, Madrid, Cátedra, pp. 9-178.

Zayas, María de (1983): Desengaños amorosos, edición de Alicia Yllera, Madrid, Cátedra.

Zayas, María de (2020): Novelas amorosas y ejemplares, edición de Julián Olivares, Madrid, Cátedra.

Zerari, Maria (2020): "ABCdaire María de Zayas: Approches portatives à l'usage des agrégatifs (I)", Les Langues Néo-Latines, 395, pp. 5-21.

Zerari, Maria (dir.) (2021a): Le Grand Écrivain et sa première Vie. "L'illusion biographique" (xvie-xviiie siècle), Paris, Classiques Garnier.

Zerari, Maria (2021b): "Vies, données, présupposés, enjeux", en Maria Zerari (dir.): Le Grand Écrivain et sa première Vie. "L'illusion biographique" (xvie-xviiie siècle), Paris, Classiques Garnier, pp. 7-16.

Treviño Salazar, Martha Elizabeth (2018): Estudio y edición de la "Parte segunda del Sarao y Entretenimiento honesto" (1647) de María de Zayas, Barcelona, Universidad de Barcelona.

Vázquez Fernández, Luis (ed.) (1996): Tirso de Molina, Cigarrales de Toledo, Madrid, Castalia.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Bonilla Cerezo, R. . (2023). Deceits and Disenchantments of the Prologue “Al que leyere” of María de Zayas’ Honesto y entretenido sarao. Revista De Filología Española, 103(2), 285–311. https://doi.org/10.3989/rfe.2023.011

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)