Publishing sacramental plays in 17th century: own hand and collective works, and miscellanies
DOI:
https://doi.org/10.3989/rfe.2018.07Keywords:
sacramental plays, press, Calderón de la Barca, Valdivielso, Lope de VegaAbstract
This article offers a compilation of all the editions that contain some sacramental plays of the best Golden Age writers published during the 17th century in Spain. Therefore, there are studies the volumes by Calderón de la Barca, Valdivielso or Lope de Vega, as well as the miscellanies by Tirso de Molina or Pérez de Montalbán, amongst others; there is a special interest to examine the conditions and reason for each volume, in order to configure the editorial panorama of the autos in this historical moment. After the analysis, we are able to confirm the precarious situation of the librarian market regarding the publication of sacramental plays; the main reason for that context is the lack of interest to read this plays, so, as a consequence, they were not printed.
Downloads
References
Agulló y Cobo, Mercedes (1991): La imprenta y el comercio de libros en Madrid (siglos XVIXVIII), tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
Arellano, Ignacio y J. Enrique Duarte (2003): El auto sacramental, Madrid, Laberinto. Autos sacramentales con cuatro comedias nuevas y sus loas y entremeses. Primera parte (1655): Madrid, por María de Quiñones, a costa de Juan de Valdés.
Autos sacramentales y al nacimiento de Cristo: con sus loas y entremeses (1675): Madrid, por Antonio Francisco de Zafra, a costa de Juan Fernández.
Avalle-Arce, Juan B. (ed.) (1973): Lope de Vega, El peregrino en su patria, Madrid, Castalia.
Calderón de la Barca, Pedro (1677): Autos sacramentales alegóricos y historiales. Primera parte, Madrid, en la Imprenta Imperial, por Joseph Fernández de Buendía, y a su costa.
Cayuela, Anne (1993): “La prosa de ficción entre 1625-1634. Balance de diez años sin licencias para imprimir novelas en los reinos de Castilla”, Mélanges de la Casa de Velázquez, XXIX, 2, pp. 51-76. https://doi.org/10.3406/casa.1993.2649
Cayuela, Anne (2005): Alonso Pérez de Montalbán. Un librero en el Madrid de los Austrias, Madrid, Calambur. PMCid:PMC1299269
Cienfuegos Antelo, Gemma (2016): “Los autos sacramentales de Rojas Zorrilla: consideraciones acerca del repertorio y su representación”, en Rafael González Cañal (ed.), El universo dramático de Rojas Zorrilla, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, Colección Fastiginia, 11, pp. 79-90.
Delgado Casado, Juan (1996): Diccionario de impresores españoles: siglos XV-XVII, 2 vols., Madrid, Arco/Libros.
Duarte, Enrique (2013): “Microestructuras en los autos sacramentales de José de Valdivielso: un camino hacia Calderón”, en Bruno Vargas y Vincent Marin (eds.), Le pouvoir de l’opinion publique/Micro-récits et frontières dans les textes espagnols du Siècle d’Or, <https://framespa.revues.org/2393>.
García Reidy, Alejandro (2013): Las musas rameras. Oficio dramático y conciencia profesional en Lope de Vega, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.
Garrot Zambrana, Juan Carlos (s. f.): “Autos sacramentales... (Calderón de la Barca, Pedro): Préface”, <http://www.idt.paris-sorbonne.fr/html/Calderon-Sacramentales-Preface.html>.
Gómez Sánchez-Ferrer, Guillermo (2015): Del corral al papel: estudio de impresores españoles de teatro en el siglo XVII, tesis doctoral inédita, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
González Palencia (1946): “Quevedo, Tirso y las comedias ante la Junta de Reformación”, Boletín de la Real Academia Española, XXV, pp. 43-84.
Grande de Tena, Pedro (ed.) (1639): Lagrimas panegíricas a la temprana [sic] muerte del gran poeta, y teólogo... Juan Pérez de Montalbán, Madrid, en la Imprenta del Reino.
Insúa, Mariela y Carlos Mata Induráin (eds.) 2013: Pedro Calderón de la Barca, La siembra del Señor (Los obreros del Señor), Pamplona/Kassel, Universidad de Navarra/Reichenberg. PMCid:PMC3811777
Marcello, Elena E. (s. f.): “Doce autos sacramentales y dos comedias divinas (Valdivielso, José de): Préface”, <http://www.idt.paris-sorbonne.fr/html/Valdivielso-DoceAutos-Preface.html>.
Moll, Jaime (1992): “De la continuación de las partes de comedias de Lope de Vega a las partes colectivas”, en Homenaje a Alonso Zamora Vicente, Madrid, Castalia, t. 3, 2, pp. 199-211, <http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/de-la-continuacion-de-las-partes-de-comedias-delope-de-vega-a-las-partes-colectivas—0/html/2d1a7a6c-5628-4820-b85a-6383373e1fee_7.html#I_0_>.
Navidad y Corpus Christi, festejados por los mejores ingenios de España en diez y seis autos a lo divino, diez y seis loas, y diez y seis entremeses: representados en esta corte y nunca hasta ahora impresos (1664): Madrid, por Joseph Fernández de Buendía, a costa de Isidro de Robles.
Pedraza Jiménez, Felipe B. (ed.) (1993): Lope de Vega, Rimas (tomo I), Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla la Mancha.
Pérez de Montalbán, Juan (1632): Para todos, ejemplos morales, humanos y divinos en que se tratan diversas ciencias, materias y facultades: repartidos en los siete días de la semana, Madrid, en la Imprenta del Reino, a costa de Alonso Pérez [su padre].
Plata, Fernando (2006): “La polémica en torno a La Perinola de Quevedo con un texto inédito”, La Perinola: Revista de investigación quevediana, X, pp. 245-256.
Rodríguez Morales, Carlos (2008): “El licenciado Diego Ramos del Castillo, de Tenerife a Madrid (1630-1690)”, Cartas diferentes. Revista canaria de patrimonio documental, IV, pp. 261-268.
Rodríguez Ortega, Davinia (2017): “Heredera de Pedro Madrigal: María de Quiñones, impresora de ingenios áureos”, Estudos Ibero-Americanos, v. 42, n. 3, pp. 1066-1094. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2016.3.25853
Rojas Zorrilla, Francisco de (1655): Autos sacramentales: con cuatro comedias nuevas y sus loas y entremeses: primera parte, Madrid, por María de Quiñones, a costa de Juan de Valdés.
Ruano de la Haza, José María (2015): “La publicación de los autos de Calderón (1655-1717)”, Bulletin of Spanish Studies, 92, 8-10, pp. 283-309.
Ruano de la Haza, José María (ed.) (1995): “Introducción”, en Pedro Calderón de la Barca, Andrómeda y Perseo, Pamplona/Kassel, Universidad de Navarra/Reichenberger, pp. 11-133.
Tirso de Molina (1635): Deleitar aprovechando, Madrid, en la Imprenta Real, a costa de Domingo González.
Urzáiz Tortajada, Héctor (2001): “Las técnicas de reescritura en el auto La orden de Melquisedech: ¿autoplagio o reelaboración?”, en Felipe B. Pedraza, Rafael González Cañal y Elena E. Marcello (eds.), Calderón: sistema dramático y técnicas escénicas, Cuenca, Ediciones de la Universidad Castilla-La Mancha, pp. 335-362.
Urzáiz Tortajada, Héctor (2002): Catálogo de autores teatrales del siglo XVII, Madrid, Fundación Universitaria Española.
Valdivieso, José de (1622): Doce autos sacramentales, y dos comedias divinas, Toledo, por Juan Ruiz, a costa de Martín Vázquez de la Cruz.
Vega García-Luengos, Germán (2003): “La transmisión del teatro en el siglo XVII”, en Javier Huerta Calvo (coord.), Historia del teatro español, vol. 1, pp. 1289-1320.
Vega García-Luengos, Germán (2008): “Consideraciones sobre la configuración del legado de comedias de Calderón”, Criticón, CIII-CIV, pp. 249-271.
Vega García-Luengos, Germán (2010): “El prodigio de los montes y mártir del cielo (Santa Bárbara)”, en Pablo Jauralde Pou (dir.), Diccionario filológico de literatura española. Siglo XVII, vol. I, Madrid, Castalia, s. v.
Vega, Lope de (1604): El peregrino en su patria, Sevilla, por Clemente Hidalgo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.