Maurophilia in don Juan Manuel’s works
DOI:
https://doi.org/10.3989/rfe.2024.1340Keywords:
Muslim kings, Saladin, Libro de los estados, El conde Lucanor, MaurophiliaAbstract
In this study, I analyze two of don Juan Manuel’s important works that, to some extent, appear to be narratives written in the context of Christian doctrine. However, their representation of the Islamic world could not be more intriguing and has been debated by critics for a long time. I argue that Maurophilia, or the positive view of Muslim characters and their culture as manifested in El conde Lucanor and Libro de los estados, is undeniable. I discuss also many of the basic statements and assumptions underpinning the notion of Maurophilia in order to explore the historical place of these narratives within the context of the long Muslim presence in medieval Iberia.
Downloads
References
Adams, Ana (2012). “‘Ser es fazer’: el saber y la masculinidad de Saladín en El conde Lucanor”. La Corónica, 40(2), 145-168.
Adams, Ana (2016). “Humor étnico en El conde Lucanor”. eHumanista, 34, 407-422.
Alfonso X el Sabio (1789). Las siete partidas del sabio rey don Alonso (Vol. 3). Madrid: Oficina de Benito Cano.
Ayerbe-Chaux, Reinaldo (1975). El conde Lucanor: materia tradicional y originalidad creadora. Madrid: Porrúa-Turanzas.
Biaggini, Olivier (2014). Le gouvernement des signes: “El conde Lucanor” de don Juan Manuel. Paris: Presses Universitaires de France.
Cacho Blecua, Juan Manuel (2015). “Identidad y alteridad: la representación del Otro musulmán en El conde Lucanor”. e-Spania, 21.
Castro, Américo (1957). “Presencia del sultán Saladino en las literaturas románicas”. En Hacia Cervantes (pp. 19-50). Madrid: Taurus.
Cirot, Georges (1938-1944). “La maurophilie littéraire en Espagne au XVIe siècle”. Bulletin Hispanique, 40(pp. 150-157, 281-296, 433-447); 41(pp. 65-85, 345-351); 42(pp. 213-227); 43(pp. 265-289); 44(pp. 96-102); 46(pp. 5-25).
Cossío Olavide, Mario (2019). “The Other-for-Me: The Construction of Saladin in El conde Lucanor”. eHumanista, 41, 246-265.
Cossío Olavide, Mario (2020). “Algunos moros muy sabidores: Virtuous Muslim Kings in Examples 30 and 41 of El conde Lucanor”. Bulletin of Spanish Studies, 97(2), 127-138.
Devoto, Daniel (1972). Introducción al estudio de don Juan Manuel y en particular de “El conde Lucanor”: una bibliografía. Madrid: Castalia.
Deyermond, Alan (2001). “Cuentística y política en Juan Manuel: El conde Lucanor”. En Leonardo Funes y José Luis Moure (Eds.), Studia in honorem Germán Orduna (pp. 225-239). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
Eugercios Arriero, José Luis (2019). El romancero nuevo morisco: Historia, poética y edición crítica de los textos (tesis doctoral, 2 vols.). Universidad Autónoma de Madrid, Departamento de Filología Española.
Fuchs, Barbara (2009). Exotic Nation: Maurophilia and the Construction of Early Modern Spain. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Funes, Leonardo (Ed.) (2020). El conde Lucanor de don Juan Manuel. Buenos Aires: Colihue Clásica.
Giménez Soler, Andrés (1932). Don Juan Manuel: biografía y estudio crítico. Zaragoza: Academia Española.
Heusch, Carlos (2015). “‘Yo te castigaré bien commo a loco’: Los reyes en El conde Lucanor de Juan Manuel”. e-Spania, 21.
Juan Manuel (1991). El libro de los estados (Eds. Ian Macpherson y Robert Brian Tate). Madrid: Castalia.
Juan Manuel (1994). El conde Lucanor (Ed. Guillermo Serés, con un estudio preliminar de Germán Orduna). Barcelona: Crítica.
Lida de Malkiel, María Rosa (1952). La idea de la fama en la Edad Media castellana. México: Fondo de Cultura Económica.
Lida de Malkiel, María Rosa (1960). “El moro en las letras castellanas”. Hispanic Review, 28(4), 350-358.
Lida de Malkiel, María Rosa (1984). “Tres notas sobre don Juan Manuel”. En Estudios de literatura española y comparada (pp. 116-166). Buenos Aires: Losada. [Primera edición 1950-1951: Romance Philology, IV, 155-194].
Menéndez Pelayo, Marcelino (1946 [1905]). Orígenes de la novela (Vol. 2). Buenos Aires: Espasa-Calpe.
Menéndez Pidal, Ramón (1957). “España como eslabón entre la cristiandad y el islam”. En Mis páginas preferidas (Vol. 2, pp. 183-206). Madrid: Gredos.
Serés, Guillermo (Ed.) (1994). El conde Lucanor de don Juan Manuel (con un estudio preliminar de Germán Orduna). Barcelona: Crítica.
Szpiech, Ryan (2021). “Seeing the Substance: Rhetorical Muslims and Christian Holy Objects in the Thirteenth and Fourteenth Centuries”. En Sarah Davis-Secord, Belen Vicens y Robin Vose (Eds.), Interfaith Relationships and Perceptions of the Other in the Medieval Mediterranean (pp. 125-160). New York: Palgrave MacMillan.
Wacks, David A. (2007). Framing Iberia: Maqamat and Frametale Narratives in Medieval Spain. Leiden: Brill.
Zaderenko, Irene (2013a). “Maurofilia en la leyenda de los Siete infantes de Lara: Un rasgo excepcional de la épica española”. Cahiers d'Études Hispaniques Médiévales, 36, 59-82.
Zaderenko, Irene (2013b). “La maurofilia en la poesía épica medieval”. Letras, 67-68, 185-194.
Zaderenko, Irene (2014). “Maurofilia y maurofobia en el Libro del conde de Castilla”. Romance Quarterly, 61, 215-225.
Zaderenko, Irene (2021). “Epic texts in Medieval Iberia: The Cultural Battlefield between Christians and Muslims”. En Michael Gerli y Ryan Giles (Eds.), The Routledge Hispanic Studies Companion to Medieval Iberia: Unity in Diversity (pp. 546-562). London/New York: Routledge.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.