Moreto rewrites Guillén de Castro: from Cuánto se estima el honor to Primero es la honra
DOI:
https://doi.org/10.3989/rfe.2022.008Keywords:
Agustín Moreto, Guillén de Castro, Verginia and Appius Claudius’ legend, Spanish Golden Age theatre, recastingAbstract
Among the Spanish playwrights of the 17th century, Agustín Moreto is perhaps the rewriter par excellence, since a large part of his works are based on the recasting of plays by previous authors. This article evidences a new case of recasting by Moreto, that of Primero es la honra, which rewrites an earlier play composed by Guillén de Castro, Cuánto se estima el honor, based on the Roman legend of Verginia and Appius Claudius, and analyses the most striking characteristics of the Moretian rewriting process.
Downloads
References
Alborg, Juan Luis (1970): Historia de la literatura española: época barroca, Madrid, Gredos.
Álvarez Sellers, María Rosa (1997): Análisis y evolución de la tragedia española en el Siglo de Oro: la tragedia amorosa, III, Kassel, Reichenberger.
Blecua, Alberto (1983): Manual de crítica textual, Madrid, Castalia.
Bruerton, Courtney (1944): "The Chronology of the Comedias of Guillén de Castro", Hispanic Review, XII, 2, pp. 89-151. https://doi.org/10.2307/469709
Cáncer y Velasco, Jerónimo de (2005): Obras varias, Rus Solera López (ed.), Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
Casa, Frank P. (1966): The Dramatic Craftsmanship of Moreto, Cambridge (MA), Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674331754
Casa, Frank P. (2008), "El tratamiento del personaje autoritario en Moreto", Bulletin of Spanish Studies, LXXXV, 7-8, pp. 81-91. https://doi.org/10.1080/14753820802642620
Cassol, Alessandro (2008): "El ingenio compartido. Panorama de las comedias colaboradas de Moreto", en María Luisa Lobato y Juan Antonio Martínez Berbel (eds.), Moretiana. Adversa y próspera fortuna de Agustín Moreto, Madrid/Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert, pp. 165-184. https://doi.org/10.31819/9783964566058-009
Castrillo Alaguero, Javier (2022): La reescritura en el teatro español del Siglo de Oro: el caso de Agustín Moreto, tesis, Burgos, Universidad de Burgos.
Castro, Guillén de (1997): El conde Alarcos, en Obras completas, I, Joan Oleza (ed.), Madrid, Biblioteca Castro, pp. 425-522.
Crapotta, James (1984): Kingship and Tyranny in the Theater of Guillén de Castro, London, Tamesis.
Crivellari, Daniele (2013): Marcas autoriales de segmentación en las comedias autógrafas de Lope de Vega: estudio y análisis, Kassel, Reichenberger.
Delgado, Manuel (1984). Tiranía y derecho de resistencia en el teatro de Guillén de Castro, Barcelona, Puvill Libros.
Escudero, Juan Manuel (2016): "La figura de Nabucodonosor como fuente de reescritura en dos comedias áureas", Bulletin of Hispanic Studies, XCIII, pp. 479-493. https://doi.org/10.3828/bhs.2016.29
Farré Vidal, Judith (2008): "Hasta el fin nadie es dichoso, de Agustín Moreto, y su reescritura a partir de Los enemigos hermanos, de Guillén de Castro", Revista de Literatura, LXX, 140, pp. 405-438. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2008.v70.i140.65
Fernández-Guerra y Orbe, Luis (1856): Comedias escogidas de don Agustín Moreto y Cabaña, Madrid, M. Rivadeneyra.
García Lorenzo, Luciano (1976): El teatro de Guillén de Castro, Barcelona, Planeta.
García-Valdecasas, Amelia (1993): "La tragedia de final feliz: Guillén de Castro", en Manuel García Martín (coord.), Estado actual de los estudios sobre el Siglo de Oro: actas del II Congreso Internacional de Hispanistas del Siglo de Oro, I, pp. 435-446.
González Maya, Juan Carlos (2006): "Vejamen de D. Jerónimo Cáncer. Estudio, edición crítica y notas", Criticón, XCVI, pp. 87-114.
Kennedy, Ruth Lee (1932): The Dramatic Art of Moreto, Philadelphia, Smith College.
Livio, Tito (1997): Historia de Roma desde su fundación. Libros I-III, introd. Ángel Sierra, trad. José Antonio Villar Vidal, Madrid, Gredos.
Mackenzie, Ann L. (1993): La escuela de Calderón: estudio e investigación, Liverpool, Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/UPO9781846317385
Moreto, Agustín (2018): "El caballero", en Héctor Brioso Santos (ed.), María Luisa Lobato (dir.) y Guillermo Gómez Sánchez-Ferrer (coord.), Comedias de Agustín Moreto. Segunda parte de comedias, VII, Kassel, Reichenberger, pp. 1-200.
Oleza, Joan (1997): "La comedia y la tragedia palatinas: modalidades del arte nuevo", Edad de Oro, XVI, pp. 235-251.
Oleza, Joan, y Fausta Antonucci (2013): "La arquitectura de géneros en la Comedia Nueva: diversidad y transformaciones", RILCE, XXIX, 3, pp. 689-741.
Profeti, Maria Grazia (2009): "Primero es la honra di Agustín Moreto a Vienna", en su Commedie, riscritture, libretti: la Spagna e l'Europa, Firenze, Alinea, pp. 203-228.
Petriconi, Hellmuth (1951): "El tema de Lucrecia y Virginia", Clavileño, VIII, pp. 1-5.
Ruano de la Haza, José María (1998): "Las dos versiones de El mayor monstruo del mundo, de Calderón", Criticón, LXXII, pp. 35-47.
Ruano de la Haza, José María (2000): La puesta en escena en los teatros comerciales del Siglo de Oro, Madrid, Castalia.
Schaeffer, Adolf (1890): Geschichte des spanischen Nationaldramas. Zweiter Band. Die Periode Calderon's, Leipzig, F. A. Brockhaus.
Toro, Alfonso de (1998): De las similitudes y diferencias: honor y drama de los siglos xvi y xvii en Italia y España, Madrid/Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964564665
Trapero, Patricia (1995): "Adaptación y dramaturgia en dos obras de Agustín Moreto", Epos: revista de filología, XI, pp. 189-206. https://doi.org/10.5944/epos.11.1995.9924
Vega, Lope de (1993): Fuenteovejuna, Donald McGrady (ed.), Barcelona, Crítica.
Vega, Lope de (1993-1994): Rimas, Felipe B. Pedraza Jiménez (ed.), Universidad de Castilla-La Mancha, 2 vols.
Vitse, Marc (1998): "Polimetría y estructuras en la comedia de corral del siglo xvii: el ejemplo de El burlador de Sevilla", en Ysla Campbell (ed.), El escritor y la escena VI. Estudios sobre teatro español y novohispano de los Siglos de Oro, Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, pp. 45-63.
Walthaus, Rina (1996): "Mujer, honor y violencia: el tema de Virginia en el drama español del Siglo de Oro", en Ignacio Arellano, María del Carmen Pinillos, Frédéric Serralta y Marc Vitse (eds.), Studia Aurea. Actas del III Congreso de la AISO. II, Teatro, Pamplona/Toulouse, Griso/ Lemso, pp. 423-428.
Zugasti, Miguel (2003): "Comedia palatina cómica y comedia palatina seria en el Siglo de Oro", en Eva Galar y Blanca Oteiza (eds.), El sustento de los discretos. La dramaturgia áulica de Tirso de Molina: Actas del Congreso Internacional organizado por el GRISO, Pamplona/Madrid, GRISO (Universidad de Navarra)/Revista Estudios, pp. 159-185.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Grant numbers PID2020-117749GB-C22
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2020-117749GB-C22
European Regional Development Fund
Grant numbers PID2020-117749GB-C22