The figure of Don John of Austria in Calderón’s Love after Death
DOI:
https://doi.org/10.3989/rfe.2022.012Keywords:
John of Austria, Calderón, Moriscos, War of the Alpujarras, Spanish Monarchy, Spanish Habsburgs, School of SalamancaAbstract
Calderón gives a key role to Don John of Austria in Love after Death, a play dealing with the Morisco rebellion of 1568-1571. The playwright insists on his condition as Emperor Charles V’s son, and reverses the sequence of historical events introducing him as the victor of Lepanto. His Don John of Austria progresses from military commander to political leader. In this way, Calderón can explore a burning issue, the need of giving priority to conservation over reputation in Habsburg Spain, with a theoretical approach close to the School of Salamanca.
Downloads
References
Arata, Stefano (2002): "Pedro Crespo y la pata coja de Lope de Figueroa", en Ignacio Arellano (coord.), Calderón 2000: Homenaje a Kurt Reichenberger en su 80 cumpleaños, I, Kassel, Edition Reichenberger, pp. 3-20.
Bayo Julve, Juan Carlos (2008): "Problemas contextuales en torno a Amar después de la muerte o El Tuzaní del Alpujarra", en Gero Arnscheidt y Manfred Tietz (coords.), Calderón y el pensamiento ideológico y cultural de su época, Stuttgart, Franz Steiner Verlag, pp. 71-93.
Bayo Julve, Juan Carlos (2016): "Calderón, Vera Tassis y el caso de El Tuzaní del Alpujarra o Amar después de la muerte", Bulletin of Hispanic Studies, 93.3, pp. 255-267. https://doi.org/10.3828/bhs.2016.16
Bennassar, Bartolomé (2000a): Don Juan de Austria. Un héroe para un imperio, Madrid, Temas de Hoy.
Bennassar, Bartolomé (2000b): "Le problème des relations personnelles entre Philippe II et Don Juan d'Autriche", en Jesús María Usunáriz Garayoa (coord.), Historia y Humanismo. Estudios en honor del profesor Dr. D. Valentín Vázquez de Prada, I, Pamplona, EUNSA, pp. 63-71.
Bouza, Fernando (1994): "La majestad de Felipe II. Construcción del mito real", en José Martínez Millán (coord.), La corte de Felipe II, Madrid, Alianza Editorial, pp. 37-72.
Capdet, Françoise, y Jean-Louis Flecniakoska (1968): "Le Bâtard Don Juan d'Autriche, personnage de théâtre", en Jean Jacquot (coord.), Dramaturgie et Société. Rapports entre l'oeuvre théâtrale, son interprétation et son public au xvie et xviie siècles, I, Paris, CNRS, pp. 125-132.
Devos, Brent W. (2009): "La fecha de composición de El Tuzaní de la Alpujarra o Amor después de la muerte de Pedro Calderón de la Barca", Bulletin of the Comediantes, 61.1, pp. 97-107. https://doi.org/10.1353/boc.0.0004
Elliott, John H. (1977): El Conde-Duque de Olivares y la herencia de Felipe II, Valladolid, Universidad de Valladolid.
Elliott, John H. (2007): "Poder y propaganda en la España de Felipe IV", en John H. Elliott, España y su mundo (1500-1700), Madrid, Taurus, pp. 209-237.
Foronda y Aguilera, Manuel (1914): Estancias y viajes del Emperador Carlos V, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra.
Gachard, Louis P. (1868-1869): Don Juan d'Autriche. Études historiques, Bruxelles, M. Hayez.
Gómez Canseco, Luis (1993): El humanismo después de 1600: Pedro de Valencia, Sevilla, Universidad de Sevilla.
Koenigsberger, Helmut G. (1972): "El arte de gobierno de Felipe II", Revista de Occidente, 107, pp. 127-159.
Langella, Simona (2019): "Vitoria y Suárez frente al tiranicidio", en José Luis Fuertes Herreros,
Manuel Lázaro Pulido, Ángel Poncela González y M.ª Idoya Zorroza (coords.), Entre el Renacimiento y la Modernidad: Francisco Suárez (1548-1617), Madrid/Porto, Sindéresis, pp. 199-212.
Magnier, Grace (2010): Pedro de Valencia and the Catholic Apologists of the Expulsion of the Moriscos: Visions of Christianity and Kingship, Leiden/Boston, Brill. https://doi.org/10.1163/ej.9789004182882.i-434 PMCID:PMC3315889
Mariscal Hay, Beatriz (2013): "De la política al dogma en la fiesta novohispana: anotaciones sobre los Coloquios espirituales de Fernán González de Eslava", Hipogrifo, 1.2, pp. 73-82. https://doi.org/10.13035/H.2013.01.02.08
Merle, Alexandra (2014): "El De Rege de Juan de Mariana (1599) y la cuestión del tiranicidio: ¿un discurso de ruptura?", Criticón, 120-121, pp. 89-102. https://doi.org/10.4000/criticon.779
Minian de Alfie, Raquel (1982-1984): "Don Juan de Austria, personaje de la comedia barroca", Filología, 19, pp. 61-76.
Pereña, Luciano (1954): Teoría de la guerra en Francisco Suárez, II, Madrid, CSIC.
Pidal, Marqués de y Miguel Salvá (1856): Colección de documentos inéditos para la historia de España, XXVIII, Madrid, Imprenta de la Viuda de Calero.
Stirling-Maxwell, William (1883): Don John of Austria, or Passages from the History of the Sixteenth Century, 1547-1578, II, London, Longmans, Green, and Co.
Torre y Franco-Romero, Lucas de (1914): "Don Diego Hurtado de Mendoza no fue el autor de la Guerra de Granada. Apéndices", Boletín de la Real Academia de la Historia, 45.5, pp. 369-415.
Valsalobre, Pep (2012): "La batalla de Lepant i Catalunya: aspectes religiosos, patriòtics i literaris", en Xavier Torres i Sans (coord.), Les altres guerres de religió: Catalunya, Espanya, Europa (segles xvi-xix), Girona, Documenta Universitaria, pp. 133-167.
Voinier, Sarah (2015): "Histoire versus fiction dans la comedia du Siècle d'Or: le personnage historique chez Luis Vélez de Guevara", en J. Enrique Duarte e Isabel Ibáñez (coords.), El hombre histórico y su puesta en discurso, New York, IDEA, pp. 185-198.
Wilson, Margaret (1984): "«¡Si África llora, España no ríe»: A Study of Calderón's Amar después de la muerte in Relation to its Source", Bulletin of Hispanic Studies, 61.3, pp. 419-425. https://doi.org/10.1080/1475382842000361419
Worley, Robert D., Jr. (2009): "The Concept of «Just War» in El príncipe constante, by Calderón de la Barca", en Anuario Calderoniano, 2, pp. 263-273. https://doi.org/10.31819/9783954879892-013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.