Approximation to a repertoire of figures in Calderon’s plays
DOI:
https://doi.org/10.3989/rfe.2014.07Keywords:
Calderón, discursive features, figures, genres, theatreAbstract
The imitation of several features which have prooved their efficacy in previous texts leads to the consolidation of a repertoire of recognizable elements which configure a literary genre. These “figures” (following Barthes’ definition) are easy to recognize in Calderón’s plays, whose comedias are elaborated as a careful formal play in which recognizable elements are combined, branched and developed in a balance between expected and surprising possibilities. A sampler of these elements in every literary level appears as a condition for the study of its combinations.
Downloads
References
Alonso, Dámaso (1976): "La correlación en la estructura del teatro calderoniano", en Manuel Durán y Roberto González Echevarría, (eds.), Calderón y la crítica: historia y antología, II, Madrid, Gredos, pp. 388-454.
Aparicio Maydeu, Javier (2003): "Calderón de la Barca", en Javier Huerta Calvo (dir.), Historia del teatro español, I, Abraham Madroñal Durán y Héctor Urzáiz Tortajada (coords.), Madrid, Gredos, pp. 1097-1147.
Arellano, Ignacio (2001): Estructuras dramáticas y alegóricas en los autos de Calderón, Kassel, Reichenberger.
Barthes, Roland (2011): El discurso amoroso, Madrid, Paidós.
Caballero Fernández-Rufete, Carmelo (2003): "La música en el teatro clásico", en Huerta Calvo, Javier (dir.): Historia del teatro español, I, Abraham Madroñal Durán y Héctor Urzáiz Tortajada (coords.), Madrid, Gredos, pp. 677-715.
Calderón de la Barca, Pedro (1981): La cisma de Inglaterra, Ruiz Ramón, Francisco (ed.), Madrid, Castalia.
Calderón de la Barca, Pedro (1984): Fieras afemina Amor, Wilson, Edward M. (ed.), Kassel, Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (1985): El mágico prodigioso, Bruce W. Wardropper (ed.), Madrid, Cátedra.
Calderón de la Barca, Pedro (1986a): El médico de su honra, Don W. Cruickshank (ed.), Madrid, Castalia.
Calderón de la Barca, Pedro (1986b): La estatua de Prometeo, Margaret Rich Greer (ed.), Kassel, Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (1987a): Obras completas, I, Ángel Valbuena Briones (ed.), Madrid, Aguilar.
Calderón de la Barca, Pedro (1987b): Obras completas, II, Ángel Valbuena Briones (ed.), Madrid, Aguilar.
Calderón de la Barca, Pedro (1989): El agua mansa. Guárdate del agua mansa, Ignacio Arellano y Víctor García Ruiz (ed.), Kassel, Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (1995): El nuevo hospicio de pobres, Ignacio Arellano (ed.), Pamplona / Kassel, Universidad de Navarra / Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2001): El gran teatro del mundo. El gran mercado del mundo, Eugenio Frutos Cortés (ed.), Madrid, Cátedra.
Calderón de la Barca, Pedro (2005): La dama duende, Fausta Antonucci (ed.), Barcelona, Crítica.
Calderón de la Barca, Pedro (2006): Comedias, I, Luis Iglesias Feijoo (ed.), Madrid, Biblioteca Castro.
Calderón de la Barca, Pedro (2007a): Comedias, II, Santiago Fernández Mosquera (ed.), Madrid, Biblioteca Castro.
Calderón de la Barca, Pedro (2007b): Comedias, III, Don W. Cruickshank (ed.), Madrid, Biblioteca Castro.
Covarrubias, Sebastián de (1993 [1611]): Tesoro de la lengua castellana o española, Martín de Riquer (ed.), Barcelona, Alta Fulla.
Eco, Umberto (2000): Tratado de semiótica general, Barcelona, Lumen.
Fernández Guillermo, Leonor (2008): "La silva: forma métrica clave en la obra dramática de Calderón", Anuario calderoniano, 1, pp. 105-126.
González Dengra, Miguel (2002): "Retórica", en Frank P. Casa, Luciano García Lorenzo y Germán Vega García-Luengos (dirs.): Diccionario de la comedia del Siglo de Oro, Madrid, Castalia.
Hjelmslev, Louis (1984): Prolegómenos a una teoría del lenguaje, Madrid, Gredos.
Molina Jiménez, Mª Belén (2008): El teatro musical de Calderón de la Barca. Análisis textual, Murcia, Universidad de Murcia.
Montiel, Carlos-Urani (2012): "Coreografía de la expectación, tonos e indicios musicales en el Entremés de los instrumentos", Anuario calderoniano, 5, pp. 145-167.
Neumeister, Sebastian (2011): "Funciones y avatares de la carta en las comedias de Calderón", Anuario calderoniano, 4, pp. 263-281.
Pedraza, Felipe B. y Milagros Rodríguez (1980): Manual de literatura española. IV. Barroco: Teatro, Tafalla, Cénlit.
Rodríguez Cuadros, Evangelina (1998): La técnica del actor español en el Barroco. Hipótesis y documentos, Madrid, Castalia.
Ruano de la Haza, José María (2000): La puesta en escena en los teatros comerciales del Siglo de Oro, Madrid, Castalia.
Sullivan, Henry W. (1989): "The art of fugue: inevitability and surprise in the works of Calderón & J. S. Bach", en Homenaje a Kurt y Roswitha Reichenberger. Estudios sobre Calderón y el teatro de la Edad de Oro, Barcelona, Estudios 9 (PPU), pp. 121-128.
Todorov, Tzvetan (1973): La gramática del Decamerón, Madrid, Taller de Ediciones.
Todorov, Tzvetan (1988): "El origen de los géneros", Teoría de los géneros literarios, Miguel A. Garrido Gallardo (ed.), Madrid, Arco/Libros.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.