Approximation to a repertoire of figures in Calderon’s plays

Authors

  • Miguel Martín Echarri

DOI:

https://doi.org/10.3989/rfe.2014.07

Keywords:

Calderón, discursive features, figures, genres, theatre

Abstract


The imitation of several features which have prooved their efficacy in previous texts leads to the consolidation of a repertoire of recognizable elements which configure a literary genre. These “figures” (following Barthes’ definition) are easy to recognize in Calderón’s plays, whose comedias are elaborated as a careful formal play in which recognizable elements are combined, branched and developed in a balance between expected and surprising possibilities. A sampler of these elements in every literary level appears as a condition for the study of its combinations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Dámaso (1976): "La correlación en la estructura del teatro calderoniano", en Manuel Durán y Roberto González Echevarría, (eds.), Calderón y la crítica: historia y antología, II, Madrid, Gredos, pp. 388-454.

Aparicio Maydeu, Javier (2003): "Calderón de la Barca", en Javier Huerta Calvo (dir.), Historia del teatro español, I, Abraham Madroñal Durán y Héctor Urzáiz Tortajada (coords.), Madrid, Gredos, pp. 1097-1147.

Arellano, Ignacio (2001): Estructuras dramáticas y alegóricas en los autos de Calderón, Kassel, Reichenberger.

Barthes, Roland (2011): El discurso amoroso, Madrid, Paidós.

Caballero Fernández-Rufete, Carmelo (2003): "La música en el teatro clásico", en Huerta Calvo, Javier (dir.): Historia del teatro español, I, Abraham Madroñal Durán y Héctor Urzáiz Tortajada (coords.), Madrid, Gredos, pp. 677-715.

Calderón de la Barca, Pedro (1981): La cisma de Inglaterra, Ruiz Ramón, Francisco (ed.), Madrid, Castalia.

Calderón de la Barca, Pedro (1984): Fieras afemina Amor, Wilson, Edward M. (ed.), Kassel, Reichenberger.

Calderón de la Barca, Pedro (1985): El mágico prodigioso, Bruce W. Wardropper (ed.), Madrid, Cátedra.

Calderón de la Barca, Pedro (1986a): El médico de su honra, Don W. Cruickshank (ed.), Madrid, Castalia.

Calderón de la Barca, Pedro (1986b): La estatua de Prometeo, Margaret Rich Greer (ed.), Kassel, Reichenberger.

Calderón de la Barca, Pedro (1987a): Obras completas, I, Ángel Valbuena Briones (ed.), Madrid, Aguilar.

Calderón de la Barca, Pedro (1987b): Obras completas, II, Ángel Valbuena Briones (ed.), Madrid, Aguilar.

Calderón de la Barca, Pedro (1989): El agua mansa. Guárdate del agua mansa, Ignacio Arellano y Víctor García Ruiz (ed.), Kassel, Reichenberger.

Calderón de la Barca, Pedro (1995): El nuevo hospicio de pobres, Ignacio Arellano (ed.), Pamplona / Kassel, Universidad de Navarra / Reichenberger.

Calderón de la Barca, Pedro (2001): El gran teatro del mundo. El gran mercado del mundo, Eugenio Frutos Cortés (ed.), Madrid, Cátedra.

Calderón de la Barca, Pedro (2005): La dama duende, Fausta Antonucci (ed.), Barcelona, Crítica.

Calderón de la Barca, Pedro (2006): Comedias, I, Luis Iglesias Feijoo (ed.), Madrid, Biblioteca Castro.

Calderón de la Barca, Pedro (2007a): Comedias, II, Santiago Fernández Mosquera (ed.), Madrid, Biblioteca Castro.

Calderón de la Barca, Pedro (2007b): Comedias, III, Don W. Cruickshank (ed.), Madrid, Biblioteca Castro.

Covarrubias, Sebastián de (1993 [1611]): Tesoro de la lengua castellana o española, Martín de Riquer (ed.), Barcelona, Alta Fulla.

Eco, Umberto (2000): Tratado de semiótica general, Barcelona, Lumen.

Fernández Guillermo, Leonor (2008): "La silva: forma métrica clave en la obra dramática de Calderón", Anuario calderoniano, 1, pp. 105-126.

González Dengra, Miguel (2002): "Retórica", en Frank P. Casa, Luciano García Lorenzo y Germán Vega García-Luengos (dirs.): Diccionario de la comedia del Siglo de Oro, Madrid, Castalia.

Hjelmslev, Louis (1984): Prolegómenos a una teoría del lenguaje, Madrid, Gredos.

Molina Jiménez, Mª Belén (2008): El teatro musical de Calderón de la Barca. Análisis textual, Murcia, Universidad de Murcia.

Montiel, Carlos-Urani (2012): "Coreografía de la expectación, tonos e indicios musicales en el Entremés de los instrumentos", Anuario calderoniano, 5, pp. 145-167.

Neumeister, Sebastian (2011): "Funciones y avatares de la carta en las comedias de Calderón", Anuario calderoniano, 4, pp. 263-281.

Pedraza, Felipe B. y Milagros Rodríguez (1980): Manual de literatura española. IV. Barroco: Teatro, Tafalla, Cénlit.

Rodríguez Cuadros, Evangelina (1998): La técnica del actor español en el Barroco. Hipótesis y documentos, Madrid, Castalia.

Ruano de la Haza, José María (2000): La puesta en escena en los teatros comerciales del Siglo de Oro, Madrid, Castalia.

Sullivan, Henry W. (1989): "The art of fugue: inevitability and surprise in the works of Calderón & J. S. Bach", en Homenaje a Kurt y Roswitha Reichenberger. Estudios sobre Calderón y el teatro de la Edad de Oro, Barcelona, Estudios 9 (PPU), pp. 121-128.

Todorov, Tzvetan (1973): La gramática del Decamerón, Madrid, Taller de Ediciones.

Todorov, Tzvetan (1988): "El origen de los géneros", Teoría de los géneros literarios, Miguel A. Garrido Gallardo (ed.), Madrid, Arco/Libros.

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

Martín Echarri, M. (2014). Approximation to a repertoire of figures in Calderon’s plays. Revista De Filología Española, 94(1), 151–174. https://doi.org/10.3989/rfe.2014.07

Issue

Section

Articles